Principalele declaratii ale dlui Traian Basescu la intalnirea organizatorica zonala Sud-Vest, de la Targu Jiu.

Am venit cu incredere si cu speranta la intalnirea regionala de la Targu Jiu.

Ma bucur ca Mehedintiul, Oltul, Gorjul, Doljul, Valcea, sunt aici si incep prin a le multumi ca intr-o zi de duminica, lasata de la Dumnezeu pentru odihna, au venit sa se manifeste politic.

Suntem la un inceput de constructie a unui partid nou, a unui partid care nu este dispus la compromisuri.

Este, cred eu, partidul viitorului. Ma uit ca PSD este pe punctul sa-si atinga visul de aur: linistea.

Opozitia liberala este atat de binevoitoare cu PSD, incat asa zisele mari partide ne-au facut o invitatie. Aceea de a fi un partid de opozitie puternic si care sa tinda sa ajunga la putere dupa alegerile din 2016 din toamna.

Convingerea mea este ca daca vom fi consecventi cu pricipiie care au fost deja trimise in teritoriu, in privinta selecatarii oamenilor pentru alegerile  locale, pentru functiile de consilieri si primari, pentru alegerile legislative, in votul pe lista. In aceste conditii am convingerea ca PMP va reusi.

Pentru ca acele criterii si le doresc romanii de mult, care s-a incercat sa fie aplicate si in alte partide, inclusiv  in partidul pe care l-am condus, in PD, in PDL, dar n-au reusit.

Aici avem obligatia sa mergem pana la capat, si sa scoatem in viata publica oameni valorosi, oameni dedicati interesului public.

Sunt convins ca acum, cand partidul pare fragil, oamenii care au optat pentru el sunt manati in primul rand de aceste obiective.

Sigur, cand vom ajunge la 20% vor incerca sa vina multi. Important este cine vine acum, cine se angajeaza acum, la crearea unui nou partid, la crearea unei opozitii adevarate in Romania.

Convingerea mea este ca vom reusi, pentru ca de asta are nevoie Romania. Si nu va ascund, imi pare rau ca dupa terminarea mandatului n-am lasat si o mostenire politica, un partid care sa reprezinte viitorul pentru Romania.

De aceea, imi pun toata nadejdea si energia in reusita acestui partid, in care, catre sfarsitul lunii sau in prima decada a lunii octombrie ma voi inscrie si eu.

Cu certitudine nu va fi un drum usor, si stiu cat va este de greu in teritoriu, stiu cat de greu le este si celor de la centru, cat de greu este sa va auziti vocea, dar avem obigatia sa dam un set de mesaje, un set de obiective, pe care sa ni le asumam.

Si, psre exemplu, asa cum am spus-o si la celelalte intalniri regionale, Romania are nevoie de un proiect de tara.

Proiecte de tara de pana acum au fost atinse. Fie ca am avut ca obiectiv intrarea in NATO, fie intrarea in Uniunea Europeana, clasa politica si-a atins aceste obiective, cu toate pacatele ei.

Avem obligatia sa lansam un nou obiectiv de tara care sa concentreze efortul natiunii si acest obiectiv va propun sa fie unirea cu Republica Moldova.

Multi arunca aceasta tema  in zone periferice. Sunt un om  care cunoaste bine si evolutiile mentalitatii cetateninilor din Republica Moldova si evolutiile politice din aceasta tara.

Cred ca a venit momentul sa discutam serios cu politicienii de la Chisinau acest subiect, pe o planificare, pe un obiectiv cu termene, pe obiective economice. Si inainte de orice, pentru a putea discuta serios unirea Romaniei cu Republica Moldova, trebuie sa asiguram interconectarea energetica a acestei  tari la sistemul energetic al Romaniei.

A inceput gazoductul Iasi-Ungheni. Dar este prea putin. Este nevoie de interconectare de energie electrica, de extindere a gazoductului pana la Chisinau, si de asumare a furnizarii de energie electrica la nevoile actuale ale Republicii Moldova fara nici un fel de alte conditionalitati cu exceptia celui de pret, pentru ca nimic nu este gratis in lumea asta.

Acest obiectiv poate fi atins in cativa ani, 2-3 ani, daca Romania decide sa faca o prioritate din unirea cu Republica Moldova.

In ceeace priveste populatia va asigur ca exista o evolutie absolut pozitiva, din acest punct de vedere.

Imi aduc aminte, la inceptul mandatului, in 2004, toate sondajele ne aratau ca 2-3% din cetatenii Republicii Moldova doresu unirea cu Romania.

Ultima cercetare facuta in 2013 arata ca 38%  din populatie doreste unirea cu Republica Moldova.

Ceeace inseamna ca astazi putem gasi procente de peste 50%, daca privim evolutia mentala a cetatenilor Republicii Moldova.

Si acest lucru nu s-a intamplat din cer.

Acest lucru se datoreaza faptului ca odata cu instalarea guvernului Boc s-a marit numarul de burse pentru cetatenii Republicii Moldova de la 100 la 5500, s-a facut o politica pozitiva de recapatare a cetateniei romane de catre cetatenii Republicii Moldova, iar Romania a fost un sprijin constant al evolutiilor catre vest a Republicii Moldova.

Sigur, nu este usor. Romania a construit la inundatiile din Republica Moldova tot atatea case cate a construit la inundatiile din Romania, peste 700 de case in 2010.

Peste 700 de case au fost construite cu materiale trimise din Romania, cu forta de munca trimisa din Romania.

Romania a fost atenta tot timpul la problemele Republicii Moldova.

Trebuie sa intelegem ca unirea Republici Moldova cu Romania nu este o favoare pe care Romania o face Republicii Moldova, sau romanilor de peste Prut.

Si Romania are nevoie in mod egal de aceasta unire, pentru ca, printre altele, pe de o parte avem oo problema legata de natalitate, pe de alta parte unirea potentialelor agricole ale celor doua tari vor face din Romania unul dintre cei mari jucatori pe piata agricola.

Viitorul ne arata ca daca va mai fi o criza globala, ea va fi legata de criza de alimente.

Uitati-va la cei care trec Mediterana, nu neaparat cei care vin din Siria, dar cei care vin din Africa, prin Libia si prin Maroc.

Sunt oameni care, printre altele, nu se pot hrani la ei in tara. Ia cine va avea hrana, va avea si putere si influenta. Eu cred ca acest lucru va prinde bine si Republicii Moldova si Romaniei.

Sigur, este un crez al meu, pe care va propun sa ni-l luam ca un obiectiv de tara pentru Partidul Miscarea Populara, sau mai bine zis, pentru Miscarea Populara, pentru ca nu avem nevoie doar de un partid, ci de o Miscare, in care sa vina toti cei care asuma obiectivele pe care ni le vom stabili.

Romania mai are probleme, dincolo de faptul ca nu are un obiectiv de tara asumat, are probleme in sanatate, iar spre cinstea lor, parlamentarii PMP au depus la parlament un proiect care sa reorganizeze din temelii sistemul de sanatate romanesc.

Sigur ca acest proiect este cel care a starnit valva in ianuarie 2012, cand la Bucuresti se cerea demisia guvernului si a mea, sub masca faptului ca cineva ar fi vrut sa distruga sistemul de salvare.

Minciuna. Obiectivul legii era, printre altele, sa-l dezvolte. Acum uitati-va cum se umbla dupa planoare si dupa avionul din Muntii Apuseni, pe care nu-l gasea nimeni.

Iar eu propuneam extinderea sistemului de stat cu participarea primariilor si a altor structuri locale, la sistemul de salvare national.

Cu siguranta ar fi un mod mult mai eficient si mult mai ieftin.

E usor sa spui ca ai un sistem eficient cand te duci cu 10 masini cu girofaruri si cu televiziunile dupa tine pe DN1.

Dar cand pierzi un avion in Apuseni si nu-l gasesti, e mai dificil. Cand pierzi un planor si nu-l gasesti, iarasi e mai dificil. Pentru ca acolo nu lerge numai cu girofaruri. Acolo trebuie sa ai un sistem de salvare mai eficient, la care fara participarea structurilor locale, fie ca sunt structuri al statului, sau intreprinderi, sau comunitate mica de afaceri, sistemul nu va deveni eficient.

Dar, nu pe asta vreau sa ma calez.

Sensul noii legi a sanatatii, pe care PMP a depus-o in parlament, este acela care da onorabilitate medicilor si-i plateste in mod corespunzator muncii lor.

Asta inseamna ca spitalele de stat sa incadreze prin contract medici, sa-I plateasca dupa un tarif bine stabilit, si medicul sa plece din spital rasplatit pentru munca lui.

Deocamdata este greu si ce va pot spune ca o concluzie a mea, si oricine poate da filmul inapoi, veti constata ca sistemul medical romanesc este organizat, in mare parte, asa cum era pe vremea lui Stalin, cum l-am primit de la rusi.

Ori acest sistem nu poate da sanse, in primul rand celora carora se adreseaza, populatiei.

Va ramane un sistem imbacsit, un sistem in care  calitatea medicului nu va fi pusa in valoare. Un sistem in care medicul este un functionar de stat.

Este ridicol sa faci dintr-un medic care te opereaza pe inima functionar de stat. Este ridicol sa faci dintr-un medic care iti reda vederea un functionar de stat.

Meseria este liberala. Si dreptul medicului de a fi platit pe masura importantei sale sociale, nu poate fi castigat mentinindu-l in continuare ca un functionat de stat.

De aceea va propun sa ne asumam proiectul depus de Miscarea Populara, si sa-l sustinem fara rezerve, pentru ca va fi un castig urias pentru beneficiari, atunci cand medicul va fi platit la adevarata lui valoare.

Iar prin grila de salarizare de  stat, pentru functionari publici, nu se va ajunga la satisfactie pentru oamenii care invata cel mai mult. Medicina si evolutia in cariera in domeniul medicinii este cea mai dificila.

Un alt obiectiv pe care vi-l propun este imbunatatirea sistemului de educatie.

A fost si este in vigoare legea Miclea. Din pacate, Cati Andronescu cu echipa ei de mari sustinatori ai invatamantului fara fond, fara calificare, a reusit sa introduca niste modificari. Dar partea care n-a fost alterata si mie mi se pare esentiala, este invatamantul dual.  Partea care da sanse elevului sa termine liceul avand si o meserie.

Este ceeace lipseste generatiei tinere si creeaza un handicap urias in integrarea in campul muncii.

Dincolo de educatie si sanatate avem marea problema a natalitatii. Sigur, aici se poate discuta mult. Avem o crestere negativa, deci o scadere de populatie, si trebuiesc gasite formule de reechilibrare.

Optiunea mea a fost sa acordam cetatenie romana cetatenilor din jurul frontierelor Romaniei, ucrainieni, moldoveni, romani din Serbia. Romania este mai atractiva decat tarile in care traiesc atatea sute de mii de romani.

Numai in Ucraina avem jumatate de milion de romani. Anul trecut, in 2014, 3748 de ucrainieni s-au stabilit in Romania.

Romania are proprii ei migranti. Va pot spune ca in ultimii 7 ani, perioada in care am urmarit evolutia fenomenului, in Romania s-au stabilit 22.700 de cetateni proveniti preponderent din Ucraina si Republica Moldova. Dar a fost o migratie controlata de stat, in care am stiut ce se intampla.

In afara de acestia s-au acordat drepturi de stabilire in Romania la alti 1000 de cetateni, proveniti din Iordania, Siria, Egipt, Irak, in general cetateni proveniti din familii mixte, casatoriti cu romance si cu copii.

Deci Romania are un sistem de mifratie care este bine controlat si care este pozitiv pentru evolutia Romaniei.

Dincolo de politica de atragere a romanilor din tarilor din jur, pana nu va creste nivelul de trai nu putem spera ca natalitatea sa creasca.

Si numai nivelul de trai. Avem nevoie de crese, de gradinite, de un sistem prescolar care sa ia parte din sarcinile mamei in primii doi ani dupa nastere.

Va trebui sa facem o prioritate din acest lucru, daca vrem sa redresam natalitatea.

Va pot spune ca, pe toate analizele, daca nu reglam problema natalitatii, Romania va avea in 2030 15 milioane de locuitori.

Asta inseamna o scadere a rangului Romaniei inclusiv in Uniunea Europeana, inclusiv in NATO.

Numarul populatiei este extrem de important pentru a clasifica tarile ca importanta. Sigur, si capacitatea lor economica, dar populatia este unul din criteriile fixe.

Si pana la urma si pentru noi este bine sa fim mai multi. Cu cat mai multi romani, cu atat mai bine.

Nu pot sa nu ating problema, arzatoare acum in Europa, legata de migranti sau refugiati.

Pozitia am exprimat-o plecand de la analiza unui om care a stat 10 ani la Cotroceni.

Dv. sunteti un partid si cu certitudine prevaleaza umanitarismul.

Pentru mine,  ca fost sef de stat, impresionat de ce vad la televizor, legat de dificultatile acestor oameni, de femeile cu copii in brate, de tentativa de  a trece Marea Mediterana. Ma impresioneaza dincolo de orice discutie, si simt la fel ca dv., compasiune pentru aesti oameni.

Dar ca fost sef de stat, privesc in primul rand la securitatea Romaniei. Este un exod necontrolat. Nu stim cine ne va intra in casa, nu stim ce ganduri are, nu stim ce fanatisme are.

Din acest motiv optiunea mea a fost ca Romania nu trebuie sa primeasca refugiati de acest tip

Noi primim proprii nostri refugiati, cre sunt foarte bine controlati.

Am acordat azil la circa 300 de refugiati din Irak, Siria, Yemen, ei se afla in centrele de azil, au fost bine verficati iar cei care nu au corespuns exigentelor statului roman au fost intorsi inapoi in tarile prin care au patruns in Romania.

Romania a avut o politica extrem de lucida cu privire la azil.

Ce ni se cere acum este sa ne facem tandari aceasta politica la care am muncit si care a vut drept obiectiv sa nu afecteze siguranta cetateanului roman.

Europa spune, vrem solidaritate. Suntem cateva tari care suntem in dificultate.

Cineva de la Bruxelles spunea ca tarile care nu vor sa primeasca refugiati sa suporte sanctiuni de 0.002% din PIB, adica circa 28 milioane de euro.

Cred ca Romania va trebui sa-si asume aceasta varianta, daca ea va fi vreodata valabila, pentru ca nu putem sa nu fim solidari cu amaratii pe care-i vedem in fiecare zi.

Romania poate contribui cu nave la securizarea spatiului Schengen. Putem avea contributii majore in securizarea psatiului Schengen.

Dar nu vad de ce Romania trebuie sa se angajeze sa primeasca refugiati, cat timp nu stie cati va primi.

Mecanismul cotelor, fie voluntare sau fixe, va functiona si la anul. Poate sa ne spuna cineva, de la Bruxelles, care este planul care sa nu mai permita la anul refugiati care patrund ilegal pe teritoriul UE?

Deocamdata nu exista nici un plan. UE a adoptat cea mai facila modalitate, vorbind despre solidaritate, incalcand legile UE, si promovand o repartizare administrativa si catre state care n-au contribuit cu nimic la a se intampla acest fenomen.

Romania nu este stat al spatiului Schengen, in schimb a dovedit ca-si controleaza foarte bine frontierele, desi pe frontierele Romaniei exista o presiune migrationista destul de puternica, dar ne putem mandri cu politia de frontiera a Romaniei.

Refugiatii nu sunt oameni care au aceesi cultura cu noi. Eu nu fac discriminare. Noi n-am reusit sa integram o buna parte din minoritatea rroma. Cum o sa integram oameni de alta credinta, in numar atat de mare.

Daca acceptam principiul cotelor, pe care Romania l-a acceptat la Consiliul din iunie, va trebui sa ne respectam acest angajament si in 2016 si in 2017.

Eu stiu ce presiune a fost pe Romania cand am modificat legea cetateniei pentru cetatenii care si-au pierdut cetatenia romana fara vointa lor.

Pana acum cateva luni eram acuzati ca nu putem sa ne protejam frontierele din cauza coruptiei. Aceiasi oameni ne spun astazi ca s-a cam prabusit pilonul Schengen, hai sa impartim refugiatii.

Romania nu are dreptul sa uite aceste lucruri.

Institutii importante ale UE, acordul de la Dublin si spatiul Schngen sunt in colaps.

Cancelarul Austriei ameninta tarile UE care nu primesc migranti, ca le taie banii. Asa ceva nu se poate si arata cat egoism poate functiona atunci cand interesele vechilor state membre sunt afectate si nu vrei sa preiei povara pe care trebuie sa si-o sume.

Germania, prin gura cancelarului, a spus ca sirienii sunt bineveniti in Germania.  Foarte bine, ai aratat directia de urmat.

De ce, in sistemul acestor cote, nu se tine cont de interesele tarilor UE.

Este interesul Germaniei sa primeasca forta de munca educata din Siria pentru a-si inlocui forta de munca deficitara, su nu poate conta pe imigranti din tarile germanice, care au un nivel de trai ridicat.

Romania are alte solutii, sau alta viziune, cel putin in momentul de fata.

Eu nu spun ca toti acesti oameni sunt teroristi, cea mai mare parte dintre ei sunt niste amarati, care vin de foame in Europa, si ma refer in primul rand la filiera africana. Cei din Siria vin din motive de securitate.

In acelasi timp exista animozitati in interiorul lumii islamice. Sunt extremisti care pun bombe. Crestinii sunt cea mai vanata credinta in tarile islamice.

Ei sunt tinta a extremistilor din minoritatilor islamice, siiti sau suniti.

Si intre crestini exista probleme dar nu-si pun bombe unii altora. La islamisti, acest lucru functioneaza.

Populatia trebuie sa stie aceste riscuri, trebuie sa fie constienta.

Cotele la Consiliu din iulie Romania a acceptat cotele de imigranti, calcuate pe o metoda gresita.

Intre timp, UE a reevaluat numarul de refugiati, si ne-a alocat 6300. Dar nu se stie ce se va intampla in anii urmatori, inclusiv prin reintregirea familiilor.

Lumea araba are o credinta si cultura rigida, sunt foarte greu de integrat. Sunt destui ziaristi care trag semnale de alarma in aceasta privinta.

Alarma s-a declansat dupa ce liderii europeni s-au intors din vacanta, dar valul major a fost programat in timpul vacantei de vara.

Sezonul urmator de migrare va incepe in primavara. Un consul francez vindea ambarcatiuni migrantilor, pentru a traversa Mediterana.

Am avut mereu conflicte cu liderii europeni.

Anul trecut Romania a primit 4600 de migranti, pe care ii accepta pentru a-I integra.

Este necesara o dezbatere in parlament pe aceasta tema. In Turcia sunt 2 milioane de refugiati.

Ce solutii ar fi?

Solutia nu este sa inarmam grupurile paramilitare ostile conducerii Siriei, ci armata oficiala, pentru a curata Siria de teroristi.

O solutie pragmatica este furnizarea de arme pentru armata regulata a Siriei, care sa-si asume lichidarea statului islamic de pe teritoriul Siriei. Alternativa este prezenta militara NATO in Siria.

Lumea europeana a explodat dupa ce  Turcia a dat drumul la fluxul de refugiati spre Europa.

Turcia a reclamat ca are dificultati sa stapaneasca fluxul de refugiati.

Trebuie lichidat statul islamic de pe teritoriul Siriei.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opinia dvs.