Traian Băsescu la Braila

Se spune ca daca la 20 de ani nu esti de stanga, n-ai suflet. Dar si daca la 40 de ani ramai de stanga, n-ai minte.

Nimic nu poate genera dezvoltare,  doar abordarile cinstite indreptate catre dezvoltare.

Uitati-va ce a facut si Ponta. A luat toate resursele si le-a bagat in salarii, in ajutoare sociale, in ce vreti. Dar Romania n-a avut nici macar in conditiile crizei un nivel de investitii atat de scazut, ca acela din timpul guvernarii lui Ponta.

Si acest lucru se va plati. Se va plati in dezvoltare, se va plati in viteza cu care Romania recupereaza distanta fata de tarile dezvoltate din Uniunea Europeana.

Dreapta are ca prim obiectiv dezvoltarea, pentru ca ea aduce su salarii mai bune, prin cresterea salariilor si contributii la fondul de pensii din care se pot da bani pensionarilor si prin dezvoltare aducem un mediu de viata mai bun.

La Braila marile investitii sunt in hipermarketuri. Daca acestea pot fi mari.

Nu spune nimeni ca fosta industrie care era planificata sa produca pentru CAER mai avea neaparat viitor intr-o societate de tip concurential.

Dar ce spune si se vede in diferenta privind modul de administrare al judetelor, al oraselor, este capacitatea administratia locale de a atrage investitii si fonduri europene.

Este clar ca Braila, si judetul si municipiul, n-a avut sansa unor administratii care sa stie sa faca si altceva decat sa stea cu mana intinsa la bugetul de stat.

Asta nu e o poveste. V-as da un exemplu.

Aduceti-va aminte de sfarsitul anilor 90 cand toata lumea vorbea despre Timisoara, cum s-a dezvoltat, o Timisoara care a avut tot timpul primari de dreapta.

Aduceti-va aminte despre Cluj, despre care se spunea ca a ramas un oras prafuit, urmare a celor 3 mandate ale lui Ghita Funar, care a avut ca singura preocupare sa vopseasca bancile in tricolor.

Dar cand trebuia sa faca o investitie pentru Coca-Cola la Cluj, Funar a spus ca lui nu-i trebuie emblema capitalismului acolo.

A trebuit sa vina un primar de dreapta, Emil Boc, pentru ca astazi Clujul sa fie un oras superb, care a depasit intre timp Timisoara si este cap la cap cu Bucurestiul din punct de vedere al atragerii de investitii.

Ce inseamna asta: Administratia locala este un element cheie in viata urbei. De ce? Pentru ca ea poate crea facilitati pentru investitori.

Daca vine un investitor si spune: vreau sa fac o fabrica, si tu ca administrator te uiti la buzunarul lui sa vezi ar fi dispus sa dea o spaguta pentru teren, de buna seama ca investitorul isi va cauta alt loc.

Daca administratia locala nu are inteligenta sa spuna: pentru investitori noi creem urmatoarele facilitati, fie ca vorbesc de taxe locale, fie ca vorbesc de pus la dispozitie terenuri, fie ca vorbesc de calificarea fortei de munca din judet sau din municipiu, fie ca vorbesc de asigurarea conditiilor de sanatate pentru cei care investesc si pentru salariatii lor, aceste oferte facute atrag investitii.

Asa s-a dezvoltat si a prins timpul din urma Clujul, asa s-a intamplat la Oradea, asa s-a intamplat la Timisoara, de ce sa n-o recunosc, asa s-a intamplat si la Bucuresti.

S-au dat terenuri, spatii si facilitati pentru investitori,  la dispozitie, pentru ca ei sa vina sa creeze locuri de munca.

Multi spun o poveste, investitorii straini duc profitul afara. Iar eu pun o intrebare, pai unde ati vrea sa-l duca? Il duc la firma mama.

Insa, intre timp, inainte de a duce profitul la firma mama, platesc aici salarii, platesc taxe si impozite statului roman, platesc banii de pensii pentru salariati, platesc impozitul de 16% pe venit. Nimeni nu vina sa faca afaceri fara profit.

Acest lucru trebuie sa-l intelegem. Oricat profit ar repatria, nu repatriaza mai mult decat platesc in tara. La asigurari sociale, la salarii, plus impozitul, plus ce  se genereaza prin TVA-uri, sau, contribuie la balanta de plati a Romaniei cei care exporta.

Cheia este: conditii pentru investitii. Fie ca sunt facute de investitori romani, fie straini.

In ultima vreme si investorii romani, daca nu dau de vreun tantalau, precum Achim Irimescu, sa spuna ca in branza romanilor a fost Ecoli, si investitorii romani sunt dispusi sa faca investitii.

Cred ca principalul mesaj al Partidului nostru este ca primarii, consilierii care vor fi alesi, vor avea ca prim obiectiv cresterea interesului investitional pentru localitatea lui.

Altfel, cred ca in mana administratiei locale sta un lucru extrem de important. Parte din drepturile constitutionale garantate romanilor.    Educatia, nu-i un moft. Este un drept garantat copiilor cetatenilor Romaniei. Educatia de calitate.

Ori, scolile astazi sunt la administratiile locale, singurele responsabile pentru conditiile pe care le asigura copiilor.

Iar presedintele organizatiei Braila a facut o descriere absolut corecta a situatiei din educatie.

S-a facut ora 12, copilul ramane cu cheia de gat in fata blocului sau cine stie pe unde.

Copiilor trebuie sa le creezi conditiile ca temele, invatatura, sa fie asigurate inr-un mediu de tip after-skool, in care si parintii sa fie siguri ca au copiii pe un drum bun.

Este un drept garantat de Constitutie, dreptul la educatie, transferat catre administratiile locale, odata cu transferul scolilor catre administratiile locale  ca responsabilitate.

Alt drept, transferat la administratiile locale. Dreptul la sanatate este  garantat in Constitutie.

As vrea sa vedem daca putem face acest exercitiu incepand de a doua zi dupa alegerile locale, ca administratia aflata la Miscarea Populara sa genereze un control la toate spitalele pe care le are in subordine, cu un obiectiv: cata aparatura cumparata in ultimii 10 ani sta nefolosita. Cate echipamente s-au cumparat si dupa ce s-au cumparat ori nu mai au consumabile, ori nu au personal antrenat sa utilizeze acele echipamente.

Este un jaf cel care s-a produs in sanatate. Un jaf din punctul de vedere al achiziilor facute si al neutilizarii echipamentelor in folosul cetateanului.

Important a fost sa se faca achizitie, sa se incaseze comisionul, si in rest stau echipamentele nefolosite in subsoluri sau in camere cu lacatul pe ele.

Sanatatea este iarasi un drept constitutional garantat de Constitutia Romaniei.

Un drept care a ajuns sa fie gestionat, ca si educatia, de catre administratiile locale.

Urmare a procesului de descentralizare administratiile locale sunt tot mai importante, in modul in care asigura calitatea vietii cetatenilor.

Termenul de trai decent nu inseamna numai o pensie suficienta sau un salariu suficient.

Trai decent inseamna si mediul in care traiesti. Daca are copilul sansa la asigurarea educatiei, cetateanul la asigurarea sanatatii, daca in comunitatea respectiva este respectat mediul. Sa fie aer curat, sa existe locuri de joaca pentru copii, sa fie locuri de recreere pentru familii la week-end.

Acest concept de trai decent este foarte mult trimis catre administratiile locale, dincolo de nivelul salariilor, dincolo de nivelul pensiilor.

Ma uitaam zilele acestea la balbaiala in problema E.coli, in problema copilasilor imbolnaviti in judetul Arges, adusi la Bucuresti in mare parte dintre ei.

Ma uitam la efectele dezastrului, dramei de la Colectiv.

S-a vazut clar ca sistemul nostru medical are brese consistente, in capacitatea de a garanta sanatatea cetatenilor si interventii in situatii de criza.

Nici pana astazi, nici Directia Sanitara, nici Directia Veterinara n-au depistat clar de ce au murit 3 bebelusi.

Este inadmisibil, este inadmisibil. In schimb, vedem foarte frecvent la televizor aduse prea mariri unor oameni care nu au fost capabili sa gestioneze sistemul de sanatate, un sistem consistent descentralizat in ultima perioada.

N-as vrea sa cred ca in tara, si aici discutam de Braila, avem cetateni de categoria intaia care sunt adusi la Bucuresti, unde au ramas un numar de spitale universitare, sub tutela directa a Guvernului, a Ministerului Sanatatii, si cetateni de mana a doua, care au un drept la sanatate redus, in spitale trecute in controlul administratiei locale.

Insist pe problema sanatatii deoarece mi se pare una dintre cele mai sensibile si mai ramasa iu urma chiar decat problema educatiei.

Problema sanatatii pare a fi in apropierea unei linii rosii, dincolo de care nu se mai poate trece cu riscurile de sanatate pentru populatie.

Sunt convins ca toti candidatii nostri sunt constienti de importanta pe care o are sistemul de sanatate, ca si sistemul de educatie. Si chiar daca avem multi candidati profesori, pser sa aseze cel putin pe picior de egalitate sistemul de educatie si sistemul de sanatate, spre binele cetatenilor din judetul Braila.

Pana la urma politica este despre a face bine oamenilor.

Inainte de a fi o chestiune de matematica, sa va spun de ce este o chestiune de matematica. Experienta in activitati politice mi-a aratat cat de precisa este politica.

Inainte de alegeri multi spun noi vom intoarce pe dos tara, iar dupa alegeri vin cu explicatii de ce n-au putut s-o intoarca, de ce n-au obtinut rezultate bune.

Nici unul din lucrurile acestea nu functioneaza in politica.

Politica este precisa ca si matematica. Se evalueaza in unumar de voturi. Si pentru asta nu ai explicatii dupa, de ce ai obtinut mai putine voturi decat te laudai c-o sa obtii.

Nu se mai dau explicatii. Inseamna ca n-ai fost cel mai bun, sau suficient de bun.

De aceea as vrea sa fie foarte clar pentru toti, ca eu asa mi-am construit cariera politica, fara explicatii dupa alegeri, pentru ca n-am pierdut niciodata. Asa ca va doresc si dv. sa nu aveti de dat nici un fel de explicatii dupa alegeri.

Invingatorii nu dau explicatii. Cel care pierde tot explica, ani de zile, de ce a pierdut. Ori ca a plouat, ca l-a furat cineva si ce se mai intampla.

In 2004, cand am candidat la primaria Capitalei, asa cum ma asteptam am castigat din primul tur. Imi aduc aminte cate explicatii dadea Mircea geoana de ce n-a castigat el. N-avea cum sa castige, ca asta e politica, e pe voturi,  nu-i pe vorbe.

Miscarea Populara nu se bate cu PSD si cu PNL. Miscarea Populara se bate cu USL. Ei sunt intr-o buna convietuire. I-ati vazut, si jocul pe care l-au facut si cu alegerile dintr-un singur tur, intai s-au inteles, apoi nu s-au mai inteles. Incearca sa tina agenda publica, dar in realitate aceste doua partide nu fac opozitie.

Nu fac opozitie nici unul altuia, nici amandoua Guvernului. Sunt impreuna cu guvernul ”meu”, sunt tot o apa si un pamant, si asteapta sa vina ziua in care vor castiga alegerile locale.

Eu cred ca vor avea o mare surpriza. Voi fi unul care va explica, de acum si pana in ziua alegerilor, de ce nu trebuie sa se puna stampila pe candidatii PSD si PNL.

Am convingerea ca partidele noi trebuie sa aiba sansa de a face o proba despre ce inseamna noul mod de as eface politica. Acea politica angajata catre rezolvarea problemelor comunitatilor.

Nu spun ca aceste partide trebuie rase din istorie. Cu atat mai mult cu cat au dominat viata politica din 90 si pana acum, si trebuie recunoscut ca si-au atins obiectivele strategice. Obiectivul de intarare in NATO cu tara si obiectivul de a duce tara in Uniunea Europeana.

In acelasi timp insa sunt puternic erodate de metehnele tranzitiei. Fie ca-i vorba de coruptie, fie ca-i vorba de proasta administrare, fie de faptul ca oamenii s-au saturat sa vada aceleasi figuri afisate si resapate, spunand noi suntem noul PNL, spre exemplu. Sau noi suntem PSD curatat.

Opinia mea este ca nici unul nici altul nu mai pot duce batalii electorale. Si riscul major este sa avem un absenteism de mari proportii la urmatoarele alegeri locale.

Organizatia de Braila are obligatia in campania pe care o va face sa explice cetatenilor ca discutam despre un partid nou, care nu a fost implicat nici in acte de coruptie, nici in proasta administrare si este un partid care ofera un alt mod de a se face politica.

Eu nu sunt confortabil cu ideea ca multe organizatii spun ca vom fi a treia forta politica. De ce nu ne-am bate pentru locul intai?

Daca ne propunem sa fim pe locul trei, nu vad de ce sa participam la competitie.

Competitie este pentru cei care vor s-o castige. Nu este obligatoriu s-a si castige, dar sa vrei s-o castigi este obligatoriu.

Apelul meu la Organizatia de Braila este sa vrea sa castige alegerile locale.

As veni acum intr-o zona pe care o vad acum discutata consistent in massmedia, si as vrea sa stiti care este pozitia mea.

La CCR a fost pus sub semnul intrebarii un articol din Noul Cod de Procedura Penala. Nu vorbim de ce a fost pana la intrarea in vigoare, in 2014, a Noului Cod de Procedura Penala.

La CCR a fost pusa sub semnul intrebarii o formulare din articolul 141.

Am vazut o groaza de jurnalisti indignati ca se revizuiesc dosarele in care s-au dat sentinte penale in baza ascultarilor.

Nu exista dosar in care in baza unor simple interceptari sa se dea pedepse penale.

Acele interceptari sunt inceputul de la care porneste o cercetare penala si ele trebuie consolidate cu fapte.

Nu se va revizui nimic indiferent care va fi motivarea CCR in revizuirea acestui articol din Codul de Procedura Penala.

Ce ste extrem de pozitiv in pozitia CCR, este ca pune in discutie drepturile omului, dreptul la intimitate, dreptul la libertate, dreptul de a nu fi supravegheat, sunt drepturi garantate de Constitutia Romaniei si de Constitutia oricarui stat democratic.

Vom vedea la aparitia motivarii, dar eu cred ca aceasta este zona pe care CCR vrea s-o protejeze si eu cred ca face foarte bine.

Discutand despre drepturile omului, va spun ca este o obligatie pe care partidul trebuie sa si-o asume.

Eu am spus si public, ca in cei 10 ani cat am fost la Cotroceni, institutiile de forta ale statului s-au consolidat si au devenit extrem de puternice.

Este timpul sa privim si la relatia acestor institutii cu cetateanul. Iar nevoia de a proteja toate drepturile omului, este o nevoie a unui stat democratic. O cerinta pe care o simte orice cetatean.

Unii spun cu usurinta, dar ce ma intereseaza pe mine ca ma asculta, ca n-am nimic de ascuns.

Trebuie sa va intereseze, oricand se face o ascultare in mod nejustificat.

Eu am fost presedintele din ordinul  caruia s-au  predat la CNSAS 2,5 milioane de dosare ale vechii securitati si stiu cata intruziune era in viata cetatenilor inainte.

Nu spun ca acelasi lucru se intampla acum, dar este bine ca societatea sa reactioneze din vreme, si sa nu se permita abuzuri in cazul intruziunii in viata fiecaruia dintre noi, si mai ales atunci cand acest lucru nu este justificat.

Am vrut sa va previn ca voi sustine punctul de vedere al CCR daca el se va referi la aceste zone.

Acest partid are obligatia sa fie un aparator al drepturilor omului.

N-as vrea sa inchei fara a mentiona ca suntem singurul partid romanesc care are  ca obiectiv unirea cu Republica Moldova.

Este un obiectiv pe care eu consider ca trebuie sa ni-l asumam, traim din 1939 si intrare in efectivitate in 1940 dupa un acord intre doi criminali, Hitler si Stalin si pus in aplicare de doi ministri de externe, Ribbentrop si Molotov, prin semnarea pactului Ribbentrop-Molotov.

Aceasta rupere, a Republicii Modova din teritoriul national, este un act pe care-l consider arbitrar, niciodata recunoscut ca atare de Romania, asta este si explicatia pentru care n-am trimis la promulgare acordul de frontiera intre Romania si Republica Moldova, acord semnat de catre ministrii de externe. L-am lasat, sta de 8 ani la Cotroceni, si sper sa nu plece niciodata spre ratificare la Parlament, pentru ca orice act de acest fel ar insemna ca statul roman valideaza pactul Ribbentrop-Molotov.

Ori noi nu putem valida un acord cu Republica Moldova, decat daca validam un acord in care frontiera Romaniei este pe Nistru.

 

Opinia dvs.